Tuesday, November 20, 2012

CFD Manual 2



 CFD Manual
KRUS UG PANGUROS

Panudlo sa Sta. Iglesya.- ang Sta. Iglesya nagtudlo nga ang krus nagkahulogan ni Cristo ug sa atong tinuhoan.  Ang pagpanguros maoy timaan sa atong pagkabinunyagan ug nga kini usa ka acto sa pagtuo tungod kay diha sa pagpanguros ato mang nga gipadayag ang atong pagtuo sa tulo ka dagkong misteryo sa atong pagtuo:  ang  Santisima Trinidad, sa Incarnation kun pagpakatawo sa Anak sa Dios ug sa Redemption kun pagpanubos.  Ang pagpangurosusa ka acto sa pag-ampo tungod kay pinaagi niini atong gipangayo gikan sa Dios ang iyang mga panalangin.  Ang pagpanguros acto usab sa pagsimba tungod kay pinaagi niini atong gihimaya ang Santisima Trinidad:  Ang Amahan, ang Anak ug ang Espiritu.  Ang kahulogan sa atong pagpanguros mao nga ang kasugoan sa Dios atong ibutang  sa atong hunahuna, sa atong kasingkasing ug atong buhaton o ikinabuhi.  Ang Simbahan naghatag og indulhensya partial sa mohimo sa panguros diha sa kahimtang sa grasya.

Pagsupak:
Ang krus dili angay nga pasidunggan tungod kay giingon sa Kasulatan, “tinunglo ang gibitay sa kahoy” (Gal. 3:13).  Ang pagpanguros maoy patik sa mapintas nga mananap, “Gipugos sa mananap nga mapatikan ang tanang tawo, inila og dili inila, dato ug kabos, ulipon ug dili ulipon, diha sa tuo nilang kamot ug agtang” (Pin 13:16).  Ang mga katoliko inay nga si Cristo maoy simbahon ang krus na hinuon ang gisimba kay diha sa ilang basahon sa pag-ampo nagkanayon, “Simbahon sa makalibo ang santos nga kahoy.”  Way mabasa sa Biblia nga si Jesus nagsugo sa pagpanguros!

Tubag:
Tinuod nga kaniadto ang krus simbolo sa pagkatinunglo tungod kay mao man kini ang bitayanan sa mga kriminal (Gal. 3:13).  Apan ang plano sa Dios sa pagluwas kanato mao ang pinaagi sa iyang kamatayon didto sa krus, “Gihimo kini ni Cristo (ang pagpalansang sa krus) aron ang panalangin nga gisaad sa Dios ngadto kang Abraham ikahatag ngadto sa mga dili judio pinaagi kang Cristo Jesus, aron kita makadawat sa Espiritu nga gisaad sa Dios pinaagi sa pagtuo” (Gal. 3:14).  Pinaagi sa kamatayon ni Cristo sa krus nahimo kini simbolo sa atong kaluwasan, “alang niadtong nangawala ang kaasuyan sa krus binuang, apan alang kanatong linuwas kini gahom ug kaalam sa Dios” (1 Cor. 1:18).  Ang krus gigamit nga timaan sa atong pagkasumusunod ni Cristo, “Kon buot kamong mosunod kanako, pas-ana ninyo ang inyong krus matag adlaw ug sunod kanako” (Mat. 16:24).  Ang krus nagpasabot usab sa pagtulon-an ni Cristo nga gisupak sa daghang mga tawo, “dunay daghang mga magtutuo kansang pagkinabuhi sukwahi sa tuyo sa kamatayon ni Cristo sa krus” (Fil. 3:18).  Ang krus nagpasabot sa bag-ong kinabuhi uban ni Cristo, “Ang mga tawhanong kailibgon ug mga pangandoy gilansang na sa krus sa mga tawo nga iya na ni Cristo Jesus” (Gal. 5:24).  Tungod niini si San Pablo nagpasigarbo sa krus ni Cristo ug gipatik kini diha sa iyang lawas, “Apan alang kanako magpasigarbo lamang ako sa krus sa atong Ginoong Jesu-Cristo kay pinaagi sa iyang krus patay na ang kalibotan alang kanako, ug ako patay na alang sa kalibotan… manghinaot ako nga wala na untay magsamok kanako kay ang mga ulat nga ania sa akong lawas nagmatuod nga ulipon ako ni Jesus” (Gal. 6:14, 17).
Diha sa Daang Tugon gisugo sa Dios nga kini nga timaan ipabutang isip pagpahinumdom sa kasugoan sa Dios, “Itudlo kini sa inyong  kabataan. Hisgoti kini kon anaa kamo sa inyong balay, o magpanaw kamo, o sa dayon na ninyong katulog ug sa pagmata ninyo sa buntag.  Ibugkos kini sa inyong kamot ingon nga ilhanan ug ibutang ingon nga timaan diha sa inyong agtang.  Isulat kini diha sa haligi sa pultahan sa inyong balay ug diha sa inyong mga ganghaan” (Deut. 6:6-9).  Ang Dios nagsugo sa pagpapatay sa tanang mga molupyo sa usa ka dapit apan ang dunay timaan sa krus wala niya ipaapil, “Sulod kamo kaniya ug pamatya ninyo sa walay kukaluoy ang mga molupyo sa siyudad.  Pamatya ang mga tigulang ug ang mga batan-on ingon man ang kabataan ug kababayen-an, apan ayaw ilakip pagpatay kadtong may patik (tau = krus) sa ilang agtang” (Eze. 9:5-6).  Ang krus magamit usab nga timaan sa mga lubong nga ang namatay usa ka magtutuo, “Sama kamo sa lubong nga walay timaan, nga wala lamang hibaloi sa mga tawo nga ila diayng gitamakan” (Luc. 11:44).  Ang krus mao ang timaan sa Anak sa tawo nga mopasiuna pagpakita sa iyang ikaduhang pagbalik, “Unya motungha sa langit ang timaan sa Anak sa Tawo” (Mat. 24:20).  Mahitungod sa panguros, ang mga linuwas gipatik diha sa ilang agtang ang ngalan sa Amahan og sa Anak, “kansang mga agtang gisulatan sa iyang ngalan ug sa ngalan sa iyang Amahan” (Pin. 14:1), “Makakita sila sa nawong niya ug ang iyang ngalan isulat diha sa ilang agtang” (Pin. 22:4).  Ang Espiritu Santo ipatik usab, “Busa gipatikan kamo sa Dios pinaagi sa paghatag kaninyo sa Espiritu Santo” (Efeso 1:13); “kay ang Espiritu mao ang patik sa Dios diha kaninyo ilhanan nga kamo iya na, ug garantiya nga moabot ang adlaw nga luwason kamo sa Dios” (Efeso 4:30).
Dugang mga tubag:  Ang gipatik diha sa Pin. 13:16 mao ang ngalan sa mapintas nga mananap, “Walay makapamalit ug makapamaligya gawas niadtong may patik sa ngalan sa mananap” (Pin 13:17) apan diha sa pagpanguros ang ipatik mao ang ngalan sa Amahan, ug sa Anak ug sa Espiritu Santo (Mat. 28:19) busa dili kini motukma.  Ang pag-ampo nga nagkanayon, “Simbahon sa makalibo ang santos nga kahoy” usa kini ka hulad pamulong nga gitawag og metonymy nga ang ranggo, titulo, kahimtang ug kabtangan ang gigamit sa pagpahayag nga mao ang nanag-iya sa maong nahisgotan sa unahan sama pananglit sa pag-ingon nga “nailog ang korona sa hari” nga nagpasabot sa hari nga nabuntog.  Sa Kasulatan ang Dios miingon, “tahora ninyo ang akong sanctuario” (Lev. 19:30); ang ipatahod dinhi mao nga sanctuario nga nagpasabot sa Dios nga nagpuyo diha sa iyang sanctuario.  “Dayga ninyo ang Dios ug simbaha ang iyang tumbanan kay kini balaan” (Sal. 99:5).  Ang ipasimba dinhi mao ang tumbanan apan nagpasabot kini sa Dios nga nagtunob. Busa ang pag-ingon nga “simbahon ang krus” ang gipasabot niini mao si Cristo nga gilansang diha sa krus.  Tinuod nga wala kitay mabasa letra por letra diha sa Biblia nga si Jesus nagsugo sa pagpanguros apan angay usab nato nga timan-an ang gisulti ni San Juan, “may daghan pang butang nga gibuhat si Jesus nga wala masulat niining basahona” (Jn. 21:25).  Ang pagpanguros usa ka balansayon sa unang mga kristyanos nga atong nadawat gikan sa Tradisyon kun mga pagtulon-an sa mga Apostoles nga binaba.  Ang kasaysayan nagtudlo kanato sa kakaraan niining maong balansayon nga naggikan sa mga Apostoles, “Ang unang mga pagbansay sa Karaang Iglesya.  Ang timaan sa krus ug ang pagtahod sa lawas sa mga martir… nagsukad sa karaang kaayong panahon… sukad sa panahon sa mga apostoles” (World History by Obrien p. 146).  Usa ka nabantog nga hitabo sa kasaysayan mao ang kang Emperador Constantino nga sa dihang nagpaingon siya sa gubat nakakita siyag panan-awon sa langit sa timaan sa krus ug sa mga pulong “In hoc signo vinces” nga ang hubad niini:  niini nga timaan ikaw modaug.  Busa gipabutangan ni Constantino ang mga taming sa iyang sundalo sa timaan sa krus ug niadtong adlaw nagmadaugon si Constantino batok kang Maxentius ug mao kadto ang sinugdanan sa paghunong sa pagpanglutos batok sa mga kristyanos.  Giingon pa gayod sa laing karaang sugid nga sa panahon ni Rayna Helena nga inahan ni Constantino nga nakaplagan nila ang duha ka krus ug ilang gituohan ngausa niadto mao ang krus ni Cristo.  Busa aron pag-ila sa matuod nga krus sa atong Ginoo ilang gibutang angusa ka minatay duol sausa ka krus ug kini nabuhi ug pinaagi niadto ilang nailhan ang krus ni Cristo.









KALUWASAN

      Panudlo sa Sta. Iglesya.- Ang Sta. Iglesya nagtudlo nga ang pagtubos kanato gihimo ni Cristo sa iyang kaugalingong merito.  Nga pinaagi niadtong kamatayon ni Cristo didto sa krus nahibalik kanato ang grasya.  Aron pagpadangat sa mga bunga sa pagpanubos ngadto sa tagsatagsa si Cristo nagtukod og Iglesya ug iyang gibinlan sa mgasacramento nga mao ang agianan sa grasya.  Apan ang grasya nga atong nadawat mahimo gihapon kining mawala kanato pinaagi sa tinuyoan nga pagbuhat og bug-at nga sala. Kinahanglan usab ang pagbuhat og maayo ug ang pagtuman sa mga sugo ni Cristo aron atong makab-ot ang hingpit nga kaluwasan.  Aron ang grasya nga ania kanato magpabilin ug motubo kinahanglan ang atong pag-abag.

Pagsupak:
Ang Kasulatan mipaila kanato sa atong kahimtang atubangan sa Dios, “Nahasulat, wala gayoy tawo nga matarong” (Rom. 3:10).  Ug unsa man ang tubag sa Dios niining maong kahimtang sa tawo?  “Kay gihigugma pag-ayo sa Dios ang kalibotan ug tungod niini gihatag niya ang iyang bugtong Anak, aron ang tanan nga motuo kaniya dili mamatay, kondili makabaton hinuon sa kinabuhing dayon” (Jn. 3:16).  Ug unsaon man nato pag-angkon niining kinabuhing dayon? “Hinuon, may midawat ug mituo kaniya; busa sila gihatagan niya sa katungod nga mahimong mga anak sa Dios” (Jn. 1:12).  “Ang tanan nga magsangpit sa ngalan sa Ginoo maluwas” (Rom. 10:13).  Busa aron atong madawat ang kinabuhing dayon ang kinahanglan ra mao ang pagtuo kang Jesus.  Ang kaluwasan dili na kinahanglan nga ato pa nga buhaton “Kay pinaagi sa pagtuo naluwas kamo tungod sa grasya sa Dios.  Dili kini inyong buhat kondili gasa sa Dios.  Busa walay makapasigarbo niini sanglit dili man kini bunga sa inyong mga paningkamot” (Efeso 2:8-9).  Ug ang tawo makabaton sa hingpit nga kasegorohan nga siya naluwas na ug paingon na ngadto sa langit, “Gisulatan ko kamo niini aron kamong tanan nga nagtuo sa ngalan sa Anak sa Dios masayod nga kamo may kinabuhing walay kataposan” (1 Jn. 5:13).  Busa wala na kinahanglana nga magpasakop pa og pundok, modawat sa mgasacramento, motuman sa sugo ug ang mobuhat og maayo.  Kining mga butanga dili maoy makapaluwas sa tawo kondili ang pagtuo lamang.

Tubag:
Tinuod nga ang pagtuo gikinahanglan alang sa kaluwasan, “Walay makapahimuot sa Dios kon walay pagtuo” (Heb. 11:6).  Apan ang makaluwas nga pagtuo mao ang buhi nga pagtuo busa kinahanglan nga ubanan kini sa mga maayong buhat, “Mga igsoon, unsay kapuslanan kon ang usa ka tawo moingon nga siya may pagtuo apan wala siyay mga maayong buhat?  Makaluwas ba kaniya ang iyang pagtuo?   Dili gayod!… nakita ninyo nga ang usa ka tawo isipon sa Dios nga matarong tungod sa iyang mga buhat, ug dili tungod sa pagtuo lamang… Kay ingon nga patay ang lawas nga wala nay espiritu, patay usab ang pagtuo kon walay mga buhat” (Sant. 2:14, 24, 26).  Kinahanglan ang mga maayong buhat alang sa kaluwasan tungod kay ang tawo hukman man sumala sa iyang binuhatan, “Kay gantihan sa Dios ang tagsatagsa sumala sa iyang binuhatan.  May mga tawo nga nagpadayon sa pagbuhat ug maayo ug nagtinguha sa himaya, sa kadungganan, ug sa kinabuhing walay kataposan; hatagan sila sa Dios sa kinabuhing dayon(Rom. 2:6-7).  Apan bisan sa atong pagbuhat og maayo kinahanglan nga kini inagda sa gugma, “Bisag may hiyas ako sa pagwali nga dinasig, ug makabaton sa tanang kahibalo ug makasabot sa tanang tinago; bisag may pagtuo ako nga makapabalhin sa mga bukid- apan kon wala akoy gugma, wala akoy kapuslanan” (1 Cor. 13:2). Busa si San Pablo miingon usab, “ang importante mao ang pagtuo nga nagbuhat pinaagi sa gugma” (Gal. 5:6).

Kanang giingon nga pagdawat kang Jesus (Jn. 1:12) wala kana magpasabot nga ato lang tuohan nga si Cristo nagpakamatay tungod ug alang kanato kondili naglakip kana sa pagdawat usab sa iyang mga panudlo tungod kay si Jesus nagtudlo man og mga pagtulon-an ug naghatag og mga sugo nga kinahanglan nga atong tumanon, “tudloi sila sa pagtuman sa tanan nga akong  gisugo kaninyo” (Mat 28:20).  Si Jesus miingon usab, “Apan ang tanan nga nakadungog sa akong gisulti ug dili magtuman niini, mahisama sa usa ka tawong buangbuang nga nagtukod sa iyang balay diha sa balas” (Mat. 7:26).  Naglakip usab kini sa atong pagdawat sa Iglesya kay si Jesus miingon, “Ang nagsalikway kaninyo nagsalikway kanako ug sa Amahan nga nagpadala kanako(Luc. 10:16) ug ang pagpasakop sa Iglesya pinaagi sa bunyag, “Ang motuo ug magpabunyag maluwas, apan ang dili motuo silotan” (Mar. 16:16).   Ug ang pagsangpit sa ngalan sa Ginoo(Rom. 10:13) kinahanglan nga ato kining ubanan sa pagtuman sa iyang mga sugo.  Si Jesus miingon, “Dili ang tanan nga nagtawag kanako, ‘Ginoo, Ginoo’ makasulod sa gingharian sa langit kondili kadto lamang nagtuman sa kabubut-on sa akong Amahan nga atua sa langit” (Mat. 7:21).  “Nganong nagtawag man kamo kanako, ‘Ginoo, Ginoo’ nga dili man kamo mobuhat sa akong gisugo kaninyo?” (Luc. 6:46).  Ang atong pagtuman sa iyang mga sugo mao ang timaan nga kita nahigugma kaniya, “Kon kamo nahigugma kanako, tumana ninyo ang akong mga sugo(Jn. 14:15).  “Kay ang ilhanan nga gihigugma nato ang Dios mao nga gituman nato ang iyang mga sugo, ug dili lisod tumanon ang iyang mga sugo” (1 Jn. 5:3).

Ang gipasabot diha sa Efeso 2:8-9  nga wala nato buhata mao ang grasya, “tungod sa grasya sa Dios.  Dili kini (pasabot sa grasya) inyong buhat kondili gasa sa Dios.”  Ang paghibalik sa grasya(redemptio objectiva) gumikan kini sa pagpanubos nga gihimo ni Jesus, “Ang balaod gihatag sa Dios pinaagi kang Moises, apan ang grasya ug ang kamatuoran miabot pinaagi kang Jesu-Cristo(Jn. 1:17).  “Kay kon daghan ang nangamatay tungod sa pagpakasala sa usa ka tawo, labi pang dako ang grasya ug ang gasa sa Dios nga mabatonan sa daghang mga tawo pinaagi sa usa ka tawo nga mao si Jesu-Cristo” (Rom. 5:15).  Apan wala kini magpasabot nga kon anaa na kanato ang grasya dili na kita mobuhat tungod kay ang grasya mao ang makapabuhat nato sa kabubut-on sa Dios, “Kita mga binuhat sa Dios, ug gibuhat kita niya diha kang Cristo Jesus aron magbuhat kitag maayo nga maoy iyang tuyo alang kanato” (Efeso 2:10).   Ug aron ang tagsatagsa kanato makadangat sa kinabuhing dayon (redemptio subjectiva) gikinahanglan ang atong pag-abag tungod kay bisan anaa na kita sa kahimtang sa grasya mahimo gihapon nato kining usikan busa si San Pablo nag-awhag, “naghangyo kami kaninyo nga dili ninyo usikan ang grasya sa Dios nga inyong nadawat” (2 Cor. 6:1).  “Padayon kamo pagpaningkamot uban sa kahadlok ug pagtahod aron paghingpit sa inyong kaluwasan” (Fil. 2:12).

Ang  Kasulatan wala gyod magtudlo nianang absoluto nga kasegurohan sa kaluwasan nga nagpasabot human nato dawata si Cristo nga atong personal nga manluluwas nga siguro na gyod kitang malangit way sapayan kon unsaon nato sa pagkinabuhi sa umaabot nga mga adlaw.  Si San Pablo nagsulat ngadto sa taga-Corinto nga mituo na kang Cristo, “Ang naghunahuna nga siya lig-on magbantay nga dili siya mapukan” (1 Cor. 10:12).  Kining maong pahimangno ni San Pablo wala kini kapuslanan  ubos nianang panudlo sa absoluto nga kasegurohan.  Bisan si San Pablo wala maniguro sa iyang kaugalingon, “Gimanso ko ang akong lawas pinaagig mga sumbag ug gipanton ko kini aron dili ako isalikway human ako mag-awhag sa uban sa pag-apil sa bangga(1 Cor. 9:27).  Ug siya nagpasidaan niadtong nagsalig sa ilang pagkatinawag, “Makita nato dinhi ang pagkamaluluy-on ug pagkaestrikto sa Dios.  Estrikto siya niadtong nangapukan, apan maluluy-on kanimo- kon magpabilin ka sa iyang kaluoy; kay kon dili putlon ka usab” (Rom. 11:22).  Hinuon ang kasegurohan nga gitudlo sa Kasulatan mao kanang kasegurohan moral nga nagsukad sa birtud sa paglaom, “Kining paglaoma dili gayod mapakyas kay gibubo man sa Dios ang iyang gugma sulod sa tong mga kasingkasing pinaagi sa Espiritu Santo nga gasa sa Dios kanato” (Rom. 5:5).  “Kay giluwas kita tungod sa paglaom, apan kon makita na nato ang atong gilaoman, dili kana nato matawag nga paglaom.  Kay laoman pa ba diay ang nakita na?” (Rom. 8:24).  Timan-an nato nga ang kaluwasan gasa sa grasya ug ganti usab sa mga maayong binuhatan.  Si San Pablo nagpatin-aw niini kanato sa iyang pag-ingon, “Wala kini magpasabot nga nakab-ot ko na kini, o nahingpit na ako.  Nagpadayon ako pagpaningkamot sa pagkab-ot niini, kay ako iya na man ni Cristo Jesus… ang gihimo ko mao ang paghikalimot sa nangagi ug sa pagpaningkamot kutob sa mahimo ko aron makaabot sa dag-anan.  Busa nagdagan ako diritso gayod sa dag-anan aron maangkon ko ang ganti nga mao ang pagkatinawag sa Dios pinaagi kang Cristo Jesus ngadto sa kinabuhing walay kataposan” (Fil 3:12-14).















































BIBLIYA, TRADISYON UG
AUTORIDAD SA STA. IGLESYA

Pagsupak:                    Tubag:
1 Cor. 4:6                    Autoridad sa Sta. Iglesya:  Mat.16:18
Mat. 15:6                     Luc.6:13,  Mat. 28:19-20, Mat. 10:14-15
Juan5:39                     Gal. 1:8,  Buh. 15:1-11,  1 Tes.2:13
2 Tim. 3:15-17             Kinahanglan sa giya sa kaluwasan:
1.  maabot sa tanan   1 Tim. 2:4
2.  tanang panudlo  Jn. 21:25
3.  sayon sabton  2 Ped.3:16
Tulo ka hinungdanong pangutana:
1.  Canonicity = sakto nga ihap
2.  Translation = sakto nga hubad
3.  Interpretation = sakto nga pagsabot
kapin = “nahisupak” 1 Cor.14:37
1.  Patriarcal Tradisyon   Isa. 59:21
2.  Judaical Tradisyon    Mat. 15:2-6
3.  Apostolic Tradisyon  2 Tes.2:15, 3:6
Nagsaksi kang Jesus:  Juan 5:33-39
Pagtuo kang Jesus:
1.  pagbasa sa Kasulatan  Juan20:31
2.  pagpamati  Rom. 10:14-15, Buh. 2:37-41
Kasulatan “mapuslanon”  2 Tim. 3:16
dunay lisod sabton  2 Ped.3:16
kinahangla’g motudlo  Buh. 8:29-31
Buhaton:
1.  Tun-an ang pulong sa Dios  Buh.17:11
2.  Ikinabuhi ang pulong sa Dios Mat. 7:24-27
3.  Ipaambit sa uban  1 Tim. 4:16
4.  Pagpailawom sa Autoridad  Mal. 2:7



















MATUOD NGA IGLESYA


Dili igo ang ngalan:  Mat. 24:5, 24, Mat. 7:21-23,
2 Cor.11:13, 1 Jn.2:19, Jud. 1:18-19

Unsaon sa pag-ila?
A.  Tinukod ni Cristo:  Dan. 2:44, Mat.16:18
Grolier’s Encyc. Vol. 5 p. 106
Int’l Encyc. Vol. 15 p. 520
World Almanac Ed. 1963 p 298
Information Almanac Ed. 1968 p. 296
Encyc. Micro. Brit. Vol. 8 p. 664
Pasugo July-August 1988 p. 6

B.  Pinaagi sa Iyang mga timaan:
1. Usao panaghiusa   Juan17:11
a.  pagtuo   Efeso 4:4-5, Gal. 1:6-8
b.  pagdumala Juan 10:16 , Jn. 21:15-17
c.  pagsimba   Buh.2:42, 1 Cor. 10:17
2.  Santa kun balaan   1 Ped. 2:9
a.  si Cristo balaan  Rom. 11:16
b.  pagtulon-an balaan  Mat. 28:20
c.  kahimanan sa pagkabalaan  1 Cor. 4:1
d.  mamunga’g mgasantos  Jn.15:16
naa sab ang makasasala:  Mat.13:47, 9:13
3.  Katolika kun makaylapon   Mar. 11:17
dapit, pagtulon-an, panahon   Mat. 28:19
dili absoluto = dawaton sa tanan 2 Tes.2:10,
moral = daghag mopasakop Isa. 2:2-4
4.  Apostolika = kutay sa mga pangulo Efeso2:20
gisul-oban sa gahom Jn. 20:21
Pedro = labawng pangulo  Mat. 16:18-19
Sumusunod = pinili (pagpandong sa kamot) Buh.14:23


















SANTISIMATRINIDAD
Usaka pagka-Dios = Tulo ka personas
(kinaiya = nakapamao sausaka butang)
(persona = dunay salabutan ug kabubut-on)

Gipasabot sa Daang Tugon:
Gen. 1:26,  Gen. 11:7,
Isa. 6:8,  Isa. 48:16
Pagpadayag sa Bag-ong Tugon:
Luc.1:35,  Luc.3:22,
Juan 14:16,  Mat. 29:19
Pagwali sa mga Apostoles:
Buh.2:38, 2 Cor. 13:13,
1 Ped. 1:2,  Jud. 1:20-21
Ang matag persona gipaila nga Dios:
1 Cor. 8:6,  Heb. 1:8,  Buh. 5:3-4
Usaka pagka-Dios – Jn.10:30, 1 Jn. 5:7
Panagtandi:
Kahimtang       Dios                 Cristo               Esp. Santo
Creator             Heb. 3:4           Jn.5:19                        Gen. 1:1-2
Eternal             Sal. 90:2                      Miq. 5:2           Heb. 9:14
Omniscient     Sir. 42:18        Col. 2:3            1          Cor.2:10-11
Omnipresent    Jer.23:24        Efeso4:10       Sal. 139:7-10
Life-giver         Sal. 36:9         Jn.5:21                        Job. 33:4
Power              Gen. 17:1        1 Cor.1:24      Mat.12:28
Misteryo:  Job. 11:7-8, Rom.11:33
























PAGKA-DIOS NI CRISTO


Pagsupak:                    Tubag:
1)       Isa. 45:5                        Cristo = Diosnong persona
Jn. 17:3              duha ka kinaiya:  Dios ug tawo
1 Cor. 8:6                      Isa. 9:6,            Luc.2:11
2)        Num.23:19          Isa. 35:4-6,  Mat. 11:4-5
1 Tim. 2:5             Isa. 52:12,   1 Cor. 10:4
Gal. 4:4                 Ebanghelyo niSan Juan:
3)        Mat. 27:46                        Jn. 1:1-4, 14,  Jn. 5:19, Jn. 8:23
Jn.20:17               Jn.8:58,  Jn. 17:5,  Jn.20:28
4)        1 Tim.1:17           Sulat sa mga apostoles:
Jn.19:30               1 Jn.5:20, Rom. 9:5, Tito2:13
5)        Sir. 42:18              Fil. 2:6, 10,  Col. 2:9,  Heb. 1:8
Mat. 24:36            1)         1)  Cristousaka pagka-Dios sa Amahan
6)        1 Kron. 29:11            Juan 10:30,  Heb. 1:8
Jn.14:28               2)  ang Dios dili magbakak Rom.3:4
7)        Isa. 43:11                    Dios nagpakatawo  Jn. 1:1, 14
Jn.12:27               3)  Cristo dili biyaan  1 Jn. 2:1,  Sal. 37:28
8)        Jn.4:24                      Isa. 59:2,  1 Ped.2:24
Luc. 24:39            4)              pagkatawo = namatay  1 Ped.3:18
9)        Col. 1:15                    pagka-Dios = dili mamtay  Jn.11:25, Jn.12:34, Buh.2:36, Heb. 13:8
5)  Cristo nasayod sa tanan
Col. 2:3,  1 Cor. 1:24,  Jn. 16:30
Dili ibutyag sa tawo:  Deut. 29:29,  Buh. 1:7
6) pagkatawo=ubos sa Amahan  Fil. 2:6-7
pagka-Dios = tumbas sa Amahan   Jn. 16:15,  Jn. 5:21
7) Cristo dili magpaluwas  Jn. 12:27
Cristo = manluluwas  Luc.2:11, Tito.2:13
8)   pagkatawo = dunay lawas  Gal. 4:4, Heb.2:14
pagka-Dios = espiritu  Jn.8:58,  1 Cor.15:45
9)   panganay = gigikanan sa tanan
Col. 1:16,  Heb. 1:2-3


















STA. MARIA, IMMACULADA CONCEPCION

Pagsupak:        Tubag:
Rom.3:10        tanan nakasala = balaod general
Rom.3:23        Sta. Maria = gipahigawas
Luc.1:47         1. Inahan sa Dios nga magpakatawo
Rom.5:12            Gen. 3:15, Gal. 4:4,  Luc.1:28
Jn. 1:14,  Kin. 1:4,  1 Cor. 1:24
2.  Papel sa kaluwasan  Exo.4:12
Jer. 1:5,  Luc.1:15,  Buh. 2:4
3.   kadugtongan ngadto sa Dios Luc.1:35
Exo. 3:5, Exo. 26:34,  1 Sam. 4:4
4.  Esposa saEspiritu Santo
Awit 4:7,  Awit 4:12,  Awit 6:9,
Luc.1:42,  Luc.1:48
5.  gipangayo sa pagtubos Heb. 9:22,
1 Ped.1:19,  Heb. 2:14,  Job 14:4
Paagi sa pagluwas:
a)  restaurativa = nato Rom.6:17-18
b)  preventiva = Maria  Rom.8:29-30
Kamatayon ni Maria = pagduyog sa
Pag-antos ni Jesus  Luc.2:35


STA. MARIA, KANUNAYNG ULAY


Pagsupak:        Tubag:
Mar. 6:3           tagna:  Isa 7:14,  Mat.1:23,  Eze. 44:2
Mat.12:46       Luc. 1:68,  Luc.2:11,  Gen. 20:17-19
Buh.1:14         Gk. “Adelphos” = igsoon
Mat.1:25         paryenti  Gen..14:14,  Gen. 29:15
Luc.1:20, 64   kadugo  Deut. 23:7,  2 Sam. 19:11-12
Luc. 2:7           higala  1 Hari9:13,  2 Sam.1:26
Mar. 6:3                igsoon ni Juan, mga anak
Santiago               ni Sebedeo   Mat. 10:2, 3
Jose         igsoon ni Jose, mga anak
Judas   ni Alfeo = Gk. “Clopas”
                        Simon  Mar.15:40,  Jn.19:25
“wala” + “hangtod” = bisan pa
Gen. 8:7,  1 Sam15:35,  2 Sam.6:23
panganay = matawo sa unang pagpanganak
Exo. 13:2,  Num. 3:12,  Gen. 25:33
bugtong anak ug panganay  Zac.12:10
dugang kalig-onan:  Jn. 7:3-5,
Mar. 3:21,  Jn. 19:25-27






LARAWAN

Pagsupak:        Tubag:
Exo. 20:3-5      Gidili = diosdios  1 Cor. 8:4, Isa. 44:17
Deut. 4:16-22  1 Hari.11:33, Isa. 46:1, 1 Sam. 5:7
Isa. 46:6-7       Buh.7:43, Buh.14:12, Buh.19:24
Sal. 115:4-8     Gipabuhat = sagradong larawan
Buh.17:29       Exo. 25:18-22, 1 Sam 4:5, 2 Kron. 3:7, 10
1 Cor. 6:9        Eze. 41:18-19, 2 Kron. 7:15-16
Pin. 21:8          Dios migamit og larawan:
Num. 21:8-9,  2 Har. 18:4, Kaal. 16:6-7
Butang, dapit nga sagrado ipatahod:
Lev.19:30, 2 Kron. 3:10-13, Jos. 7:6
2 Sam 6:6-7, 2 Hari 23:15-18, Sal. 74:4-6
Prosesyon: 2 Sam. 6:2-5, Jos. 6:1-7
Kapuslanan:  Kaal.6:10, Exo. 35:31
1.  dayandayan sa templo  Sal. 144:12
2.  galamiton sa pagtudlo  2 Tim. 2:15
3.  mopahinumdom nato sa Dios  Heb. 9:5
4.  ayuda sa pamalandong  Fil. 4:8
5.  pagsunod sa panig-ingnan  Heb. 13:7
6.  pagpasidungog sa mga balaan  Sir. 44:10-15



PURGATURYO


Pagsupak:                    Tubag:
1 Cor. 4:6                    sabton ang gibasa:
Sant.2:10                    2 Cor. 3:6, Neh. 8:8, Oseas 14:9
Eccl. 9:3,5                   masabot:  2 Mac. 12:43-45,
Sal. 115:17                  Mat.12:32, 1 Cor. 3:13-15
Buh.10:42                   nasukad sa hustisiya sa Dios:
Mat. 25:31-34              Isa. 30:18, Sal.7:11, Rom.2:6-8,
1 Ped. 1:18-19             Luc.12:48, Pin.21:27,
Isa. 4:4, Mat.5:26
dili managsama ang sala:
1 Jn. 5:16-17, Eze.16:47, Eze. 33:13
tawo:  lawas  Sal. 49:14, Eccl. 9:3,5
kalag  Eccl. 12:7, Mat.10:28
Hukom:  tinagsa  Heb. 9:27, Sir.11:28
Kinatibuk-an  Mat. 25:31-34, Buh.10:42
Misa = dili kabayran  Mal.1:11
Pamisa = suhol sa kahago sa pari
1 Cor. 9:13-14, 2 Cor. 11:8






            PAG-AMPO SA MGA SANTOS

Pagsupak:        Tubag:
1 Tim. 2:5        Manlalaban:
Juan 14:6         pagpanubos = Cristo 1 Tim. 2:6
Buh.4:12         instrumento sa Dios Fil.1:16, Gal. 3:19
Heb.7:25         pagka-makaampo =santos  Sant.5:16
Sal. 115:17      Gen. 18:32, Exo.17:11, Num. 14:20
Buh.10:25       Job 42:8, Buh. 9:36-42, Buh. 27:23-24. Efeso 6:12, 1:16
Pin. 22:8-9       Bisan sa sunod nga kinabuhi:
Mat.4:10         Kaal. 3:2-4,  Mat.10:28,  Mat. 17:3
Luc. 16:22-25, Pin. 6:9-10,  2 Hari 13:21
Sir. 48:13-14, Mar. 12:26-27
Anghel makatabang:
Gen. 48:17-18, Tob.12:12
Pin. 8:3, Heb. 1:14
Balaan = hingpit nga kahibalo
Mat.22:30, 1 Juan 3:2, 1 Cor. 13:12
Dalan: ngadto sa Amahan = Jesus  Juan 14:6
ngadto ni Cristo =santos1 Cor. 11:1
                        Ngalan:  tinubdan sa gahom = Jesus  Buh.4:12
Kahimanan =santos  1 Cor.9:22

                        Pagsimba:  latria (adoration) = Dios  Mat.4:10

Dulia (veneration = pagpasidungog)
anghel:  Jos. 5:14, Dan. 8:17
santos:  Dan.2:46, 2 Hari2:15
Cornelio:  sayop nga pagsimba  Buh.14:11
Juan:  pagtuboy sa iyang kabalaan  Mat.22:30
























PAGKAPANGULO NI PEDRO

Pagsupak:                    Tubag:
Col.1:18                      Daang Tugon: Israeldunay pangulo
Efeso2:20                   Deut. 17:8-12, Exo. 33:12-14
Mat.16:16, 18             Deut. 31:1-8, Sal. 136:16
Mat.18:18                   Bag-ong Tugon: Iglesya
Mat.16:23                   Cristo=dili makita nga pangulo Col. 1:18
Buh.8:14                     Pedro= makita nga pangulo
Jer.10:23                     Mat.16:18-19, Isa. 22:21-22
Gal.2:11                      Juan10:16  Juan21:15-17,
Sal. 79:13, Jer. 25:34
Gen. 17:5,  Juan1:42“kephas”= batong bantilis
Mat.7:24,  1 Tim. 3:15
katungdanan = nagpadayon  Mat. 28:20
Luc. 21:31-32, 1 Ped. 5:1
Mga Buhat sa mga Apostoles:
Buh.1:16,  Buh.2:14, Buh.5:15
Buh. 8:20-21, Buh. 10:4-5,
Buh. 11:1-18,  Buh. 12:5,  Buh. 15:7
Mat.16:23″satana” = babag
Buh.8:14″gipadala” = pag-alagad Mat.23:11
Jer.10:23impeccable = dili makasala
Infallible = dili masayop sa pagtudlo:
1.  isip sumusunod ni San Pedro
2.  alang sa tanang mga katoliko
3.  mahitungod sa tulohoan ug pamatasan
Gal.2:11″gibadlong” = personal conduct























INDULHENSYA

Pagsupak:        Tubag:
Pan. 10:12       2 ka kastigo sa salang mortal:
1 Ped. 4:8        1. kastigo eterno = impyerno Rom.2:8
Efeso 1:7            pasaylo = kompisal  Juan20:23
Col. 2:14          2. kastigo temporal = kalibotan
Juan19:30          Num.12:14,  Num.14:20-21
Num.20:12,  2 Sam.12:12-14
purgaturyo 1 Cor. 3:13-15, Mat.5:26
Sukaranan:
1.  Gahom sa mga yawi (Mat.16:19, Mat.18:18)
2.  tigomanan sa grasya (Rom.5:15, Col. 1:24)
3.  panaghiusa sa mgasantos(Rom. 12:4-5,  1 Cor.12:25-26)
Matang:  plenarya, partial
Kondisyon sa pagdawat:
1.  anaa sa kahimtang sa grasya Juan 15:5
2.  pagpailawom sa autoridad  Mat.18:17
3.  tuyo sa pagdawat  Mat. 7:7
4.  pagbuhat sa tulomanon  Buh. 16:4
Pan 10:12   dili pagdumot
1 Ped. 4:8   dili pag-isip sa sala
pagdawat sa kastigo  Heb. 12:11
gipahunong nga mga kalagdaan Col.2:14, 16-17
pag-ambit sa pag-antos ni Cristo  Fil1:29


























BUNYAG SA BATA

Pagsupak:        Tubag:
Mar.10:14       bata = apil sa kaluwasan
Mar.16:16       1 Tim. 2:4,  Mat.18:14
Buh.2:38         bunyag = kinahanglan sa kaluwasan
Mat.3:11-16    Juan 3:3-5,  Juan 16:21
1 Ped.2:21      1 Ped. 3:20-21,  Tito 3:5
1 Juan 3:4        Tuyo sa bunyag:  Sal. 51:5,  Gal. 3:27
Rom.9:11        walihan una = referido sa mga dagko
Eze.18:20       fides acquisita – dagko  Rom. 10:14
Buh.10:48       fides innata = bata  Mat. 18:6, 21:16
Rom. 6:4          saad sa bunyag = apil ang bata  Buh.2:39
Tibuok panimalay gibunyagan:
Buh.16:15,  Buh.16:33,  1 Cor. 1:16
1 Cor. 10:2,  Exo.12:37
bunyag ni Juan:  Luc.3:16,  Buh. 19:2-5
panig-ingnan = pagpaubos  1 Ped. 2:22-23
salang panulondon = bata  Sal. 51:5,  Isa. 48:8,  Rom.5:12
personal nga tulubagon:  Eze.18:20
dautan nga efecto:  Lam. 5:7
“ngalan” = gahom  Buh. 3:6, 4:7
formula = trinitarian  Mat. 28:19
Paagi sa pagbunyag:
1)      immersion = pagtusmaw Rom.6:4, Buh. 8:38-39
2)      aspersion = pagbisibis  Eze. 26:25,  Heb. 10:22
3)    pouring = pagbubo  Isa. 44:3,  Buh. 9:16-18


KOMPISAL SA PARI


Pagsupak:        Tubag:
Esd.10:11       Misyon ni Jesus:  Mat.1:21
Sal. 32:5          Mat. 9:13,  Mar. 2:6, 10
1 Juan 1:9        Sta. Iglesya = gipadala ni Jesus
Mat.11:28       Mat. 28:19-20,  Jn. 20:21
Mar. 2:7           gahom sa pagpasaylo:  Jn. 20:22-23
Pagsugid = iagi sa iyang piniyalan
Sal. 69:5,  Num. 5:7, Jos. 7:19,
1 Sam. 15:24-25, 2 Sam. 12:13-14,
Eccl. 5:6,  Mat. 3:6, Buh.19:18
OT.  Birtud sa paghinulsol: Eze.18:21
NT. Sacramento:  Jn. 20:22-23
buluhaton sa pagpasig-uli:  2 Cor. 5:18
Kinahanglan sa maayong pagkompisal:
  1. pagsusi sa konsensya  2 Cor. 13:5
    1. paghinulsol   2 Cor.7:10
      1. pagsugid sa sala  Prob. 28:13
      2. paglikay sa okasyon  Prob. 14:12
      3. pagpenitensya  Joel 2:12


ANG SANTOS NGA  EUKARISTIYA


Pagsupak:        Tubag:
Jn.6:35                        Tulo ka hugna sa pagtukod:
Jn. 15:1                        1.  Pag-andam sa katawhan – milagro
Jn. 6:63                        Jn. 2:1-11, Jn. 6:1-15, Jn. 6:16-21
Jn. 10:9                        2.   Saad sa Eukaristiya  Jn. 6:25-69
kahinungdanon sa pagtuo  v. 29
Jesus = pan gikan sa langit  v. 32-33
Unod ug dugo = ipakaon ug ipainom v. 54-56
Si Jesus mopatin-aw kon masinayop
Mat. 16:5-12, Jn. 3:3-8, Jn. 11:11-14
Pagkaon sa unod (sambingay) = pagpanimalos
Eze.5:10, Isa. 49:26, Miq. 3:3
Apostoles = tubag sa pagtuo  v. 68-69
3.   Katumanan sa saad = kataposang panihapon
Mar. 14:22-24, Mat. 26:26-28,
Luc.22:19-20,  1 Cor. 11:23-25
Matuod nga presensya  1 Cor. 10:16
Kaayohan nga atong madawat:
1.  mohiusa nato kang Cristo  Jn. 6:56
2.  mohatag og dugang grasya  Jn. 6:57
3.  mohiusa nato sa usag-usa  1 Cor.10:17
4.  saad sa pagkabanhaw  Jn. 6:54
5.  kalan-on nga espirituhanon Jn 6:58
6.  kalagsik sa kalag  Fil 4;13
takos nga pagkalawat  1 Cor. 11:27
SACRAMENTO SA ORDEN

Pagsupak:        Tubag:
Heb.7:24         Daang Tugon:  Exo. 19:6, Heb. 7:11
Efeso4:11       Bag-ong Tugon:  1 Ped. 2:5, Luc.6:13
Mat. 23:9         Mat. 28:19-20,  Jn. 20:22-23,
1 Tim. 3:2        Mat. 18:17-18,  Luc.22:19-20, 1 Tim. 4:14
1 Tim. 4:1-3     Orden = paagi sa pagpili’g sumusunod
Buh. 6:3-6,  Buh. 13:3,  2 Tim. 1:6
Buh.14:23,  1 Tim. 5:22
Cristo = paghalad sa kaugalingon  Heb.9:14
buluhaton = gipaambit  Exo. 40:15,
apostoles = gihimong pari Luc. 22:19-20
Iglesya = dunay mga pari
1 Ped. 2:9,  Rom.15:16,  Tito 1:5
Heb. 13:10,  Pin.5:10
pagtawag og amahan:
1.  pagka-Magbubuhat = Dios  1 Cor. 8:6
2.  patriarca (Abraham)  Luc.16:24
3.  propeta (Elias)  2 Hari 2:12
4.  amahan sa unod  Mat. 15:4
5.  Pari  (Mag.17:10, 1 Cor.4:15)
6.  pangulo sa katawhan  Isa. 22:21-22
gidili = magpaka-Dios  2 Tes. 2:4
dili absoluto nga obispo dunay asawa:
Buh.1:20, 1 Cor. 9:2,  1 Cor. 7:8
1 Ped.2:25,  Mat.19:26,  Luc.14:26
Pagkadili minyo: Mat. 19:11-12, 1 Cor. 7:9
1 Cor. 7:32-34, Jer. 16:1-2, Pin. 14:4, Mat.22:30
Celibacy = disiplina Buh. 16:4, Mat.16:19
1 Tim. 4:1-3 = kaminyoon dautan
Gnostics, Maniqueans  (World History by Obrien p. 147)

SANTOS  NGA  MISA


  1. Unsay misa?
    1. Dili duguon nga sakripisyo sa lawas ug dugo ni Cristo
    2. Hingpit nga halad sa Bag-ong Tugon
    3. Handumanan sa sakripisyo sa kalbaryo
    4. Unsay kadugtongan sa Misa ug sa halad ni Cristo sa kalbaryo?
Kalbaryo                                Misa
a.  Pari nga naghalad          Cristo                           Cristo (mga pari)
b.  Victima nga gihalad      Cristo (duguon)            Cristo (dili duguon)
c.  Makapila himoa                        Makausa                     Ipasubli-subli
d.  Kahimoan                        Pagpanubos             Pagpadangat sa grasya
Pagsupak:                    Tubag:
Heb.7:27                     Cristo = nagtukod sa Misa atol sa
Heb.10:11                   kataposang panihapon 1 Cor. 11:23-26
Col. 3:16                      pagtugyan = paghalad isip sakripisyo Rom.12:1
Mat. 26:26-28              apostoles gihimong mga pari
“buhata ninyo kini sa paghandum kanako”
1.  pagconsagrar sa pan ug bino
2.  paghalad ingon nga sakripisyo
duguon nga halad Heb. 7:27,Rom.6:9
dili-duguon = ipasubli-subli  Luc. 22:19-20
halad sa mananap = gipahunong  Heb. 10:4, 11
pagkapari ni Aaron = nailisan  Heb.7:11-12
pagkapari ni Cristo = laray ni Melquisedec
naghalad og pan ug bino  Gen. 14:18, Heb. 7:17
gitagnausaka hingpit nga halad:  Mal. 1:11
gihulad sa Daang Tugon:  Exo. 25:6, 29, 30
pagtipiktipik sa tinapay Buh.2:46, 20:7
pagbasa sa Kasulatan, pag-awit  Col. 3:16
pagkalawat 1 Cor. 10:16-17
“concomittance” pan = buhi nga lawas  Jn.6:58


ADLAWNG IGPAPAHULAY

Pagsupak:        Tubag:
Gen. 2:3           adlaw sa paglalang = dili 24 oras
Exo. 20:8-10    kondili yugto sa panahon
Mat.5:17-18    2 Ped. 3:8,  Isa. 40:28
Luc.4:16         Egyptian Calendar  4241 B.C.
Mat. 24:20       “adlaw nga mosunod tapos sa unom
Isa. 66:23         ka nagsunod-sunod nga adlaw”
Dan.7:25         (Jewish Encyc. Vol. X. p. 604)
semana nga dunay 7 ka adlaw = Babylonians
Israelitas = si Moises  ang nagpili  Neh.9:14
Sabado = halandumon alang kanila Deut.5:15
Pahunongon ang Sabado:  Oseas 2:11, Lam. 2:6
Abuso:  Amos 8:5, Neh. 13:18, Eze.20:13
Higpit:  Exo.16:23, Exo. 31:15,
Exo. 35:2-3,  Num. 15:32-36
Natuman: pag-abot ni Jesus
Juan. 5:9,  Jer. 17:21, Juan 5:18,
Mat. 12:1-5, Buh.16:13, Col. 2:16-17
Domingo ang giilis sa Sabado:
Heb. 4:8-9, 1 Cor. 15:14, Buh. 2:1-4
Adlaw sa panagtigom:  Buh. 20:7, 1 Cor. 16:2
Luc.4:16— Mat. 26:55
Isa. 66:23 — Pin. 22:1-5, Pin. 21:4
Dan.7:25— 1 Mac. 1:41-43



KALAN-ON NGA GIDILI


Pagsupak:        Tubag:
Gen. 9:3-4       balaod sa Daang Tugon:  dili absoluto
Lev. 11:1-31    Lev.10:18,  1 Sam.14:32, 41
Lev.10:10       gipahunong sa Bag-ong Tugon:
Lev.17:11       Mar. 7:18-19,  Luc. 10:8
Buh.15:29       gihinloan sa Dios:  Buh. 11:5-9
transition period:  Buh. 15:19-20
paglabay sa panahon wala na ipatuman:
ang tanan gidawat sa Dios Rom.14:3
hugaw alang sa hugaw og huna2  Rom.14:14
gingharian sa Dios dili sa pagkaon  Rom.14:17
walay labot sa kaluwasan  1 Cor. 8:8
ipakaon ang tanang pagkaon  1 Cor. 10:25, 31
dili ta hukman sa pagkaon  Col. 2:16-17
wala makatabang sa nagtuman  Heb. 13:9





KRUS UG PANGUROS

Pagsupak:        Tubag:
Gal.3:13         planosa Dios sa pagtubos  Gal.3:14
Pin.13:16        krus simbolo sa kaluwasan  1 Cor. 1:18
Mga kahulogan sa krus alang kanato:
1.   timaan sa pagkasumusunod  Mat.16:24
2.   pagtulon-an ni Cristo  Fil.3:18
3.   bag-ong kinabuhi uban ni Cristo  Gal.5:24
ipasigarbo ang krus  Gal. 6:14, 17
tigpahinumdom sa iyang sugo  Deut. 6:6-9
dunay timaan sa krus maluwas  Eze. 9:5-6
timaan sa lubong sa magtutuo  Luc.11:44
timaan sa Anak sa Tawo  Mat. 24:20
ngalan sa Amahan ug Anak ipatik  Pin. 14:1, 22:4
Espiritu Santoipatik usab  Efeso 1:13,4:30
pulong nga litokon  Mat. 28:19
“simbahon ang krus” = metonymy  Lev.19:30,  Sal. 99:5


KALUWASAN

Pagsupak:        Tubag:
Sola Fide          pagtuo = kinahanglan Heb. 11:6
Rom.3:10        ubanag buhat:  Sant. 2:14-26, Rom. 2:6-7
Juan3:16         tungod sa gugma:  1 Cor. 13:1-3, Gal. 5:6
Juan1:12         pagdawat kang Cristo:
Rom.10:13      a)  pagtulon-an  Mat. 28:20, Mat. 7:26-27
Efeso 2:8-9      b)  Iglesya  Luc.10:16, Mar. 16:16
1 Jn.5:13         pagsangpit = ubanan sa pagtuman Mat.7:21,
Luc.6:46,  Jn.14:15, 1 Jn. 5:3
kaluwasan:
a)  objectiva = Cristo Efeso 2:8-9, 10
grasya:,  Juan1:17,  Rom.5:15
b)  subjectiva = pag-abag sa tawo
2 Cor. 6:1, Fil.2:12
Kasegurohan dili absoluto:
1 Cor.10:12, 1 Cor.9:27, Rom.11:22
moral: Rom.5:1-5,  Rom.8:24, Fil. 3:12-14
Ang-ang sa kaluwasan:
1.  pagtuo  Heb. 11:6
2.  paghinulsol  2 Cor. 7:10
3.  pagtuman sa sugo  Mat.19:17
4.  pagkinabuhi sa grasya  Fil.4:13
5.  pagtiunay sa Iglesya  Efeso5:23
6.  pag-paambit   1 Tim.4:16
7.  paglahutay  Mat. 24:13



KALIHUKAN SA PAGTUKOD OG PAROCHIAL CHAPTER

Tumong: Ang mga Apostoles nagpili og mga tawo nga mosunod kanila ug mopadayon sa ilang buluhaton sa matag lungsod.  Ang mga katuyoan sa pagtukod og CFD parochial chapter mao kining mosunod:
1)       Pagpili og mga parokyano nga mogahin sa ilang panahon sa paghimo og masubsob nga pagtuon sa mga panudlo sa Sta. Iglesya, sa mga pagsupak gikan sa mga kaatbang sa pagtuo, ug sa mga katin-awan sa maong mga pagsupak pinasikad sa Balaang Kasulatan ug sa panudlo sa Simbahan.
2)       Pagpadayon sa bulohaton sa CFD diha sa parokya sama sa paghimo ug mga “echo” nga Bible seminars, Bible rallies ug uban pa ngadto sa mga nagkalainlaing zona, kapilya o kapunongan nga sakop sa parokya.
3)       Pagpahigayon sa laing seminar sa Layman’s Biblical Theology and Apologetics Course alang niadtong mga parokyano nga wala makatambong ug alang niadtong nakasugod sa pagtambong apan wala makatapos ug pagpahigayon sa mga “follow-up” nga input nga pagahimoon sa Archdiocesan Chapter.
4)       Pagbansay og mga lay catholic faith defenders sa parokya sumala sa gimando sa Acts and Decrees of the Second Plenary Council of thePhilippines(paragraph  222 pages 80-81).

Buhaton:  Unsaon man ang angay nga buhaton sa pagtukod og mga CFD Parochial Chapter?
1)       Una sa tanan ang mga “organizers” magpahibalo sa Kura Paroko sa tuyo sa pagtukod og CFD Chapter.  Ang pagtukod og CFD Chapter himoon lamang ubos sa pagtugot ug pagpaluyo sa  Kura Paroko.
2)       Sa pagsugod pa lang sa seminar ipahibalo nang daan kining maong tuyo sa pagtukod og CFD Chapter ngadto sa mga partisipante ug kadtong interesado nga mahimong membro mo-fill-up og membership form.  Ang kalipikasyon sa buot mahimong membro mao kining mosunod:
a)      Nagpanuigon og labing menos napulog walo (18) ang edad.
b)      Romano katoliko
c)      Nagpuyo sa kinabuhi sausaka maayong kristyano.
d)      Dili membro og mga kapunongan kansang mga prinsipyo ug panudlo nasupak sa prinsipyo ug panudlo sa Sta. Iglesya.
e)      Kinahanglan nga andam nga moabag sa kalihokan sa kapunongan.
f)       Nakatapos sa basic apologetics course.
3)       Atol sa kataposang sesyon, ang mga mi-fill up sa membership form ug nakapasar sa mga kalipikasyon aron mahimong membro mag-pili tali kanila og pito (7) ka membro sa board of trustees nga mao ang modumala sa chapter.  Ang mga membro sa board of trustees mao ang mopili tali kanila sa mga Executive Officers nga mao kining mosunod:  President, Vice-President, Secretary, Treasurer, Auditor, Public Relations Officer.
4)       Ang oath-taking sa mga board of trustees ug sa mga napili nga executive officers pagahimoon atol sa pagpanghatag og mga certipiko niadtong nakatapos sa basic apologetics seminar.
5)       Ang parochial chapter makahimo sa pagpanday sa ilang constitution and by-laws basta nga kini dili mosumpaki sa constitution and by-laws sa Archdiocesan Chapter.  Ang parochial chapter hatagan og kopya sa constitution and by-laws sa Archdiocesan Chapter aron mahimo nila nga sumbanan.  Tapos sausaka bulan kinahanglan nga ang parochial chapter mo-submit ngadto sa Archdiocesan Chapter sa ilang Constitution and By-laws ug sa mga ngalan sa ilang membro ug mga opisyales.
6)       Ang parochial chapter makadawat usab og kopya sa Layman’s Biblical Theology and Apologetics Course Manual.  Ang Manual nagkantidad og       P _________ .
7)       Ang Kura Paroko mao ang mahimong spiritual director sa matag parochial chapter.






REGISTRATION FORM

I.  PERSONAL DATA
Name : __________________________________ Nickname: ____________
Birthday: _______________  Birthplace: _____________________________
Religion:  ______________________________  Status: _________________
Profession or Occupation:  _________________________________________
Mailing Address:  ________________________________________________

II.  INVOLVEMENT IN THE PARISH

Parish you belong :  ______________________________________________
Diocese of :  ____________________________________________________
Current Affiliation to Church-based Organization:
Name of Organization                                                            Position
_____________________________________          ________________
_____________________________________          ________________
_____________________________________          ________________

III.  BIBLE SEMINARS ATTENDED

Place                                         Content                     Duration
__________________     __________________________   ___________
__________________     __________________________   ___________
__________________     __________________________   ___________

_______________________
Signature







Catholic Faith Defenders, Inc.
Parochial Chapter, Archdiocese of Cebu

MEMBERSHIP FORM


Name : _______________________________Nickname : ________________
Religion : _____________________________ Tel. Nos. : ________________
Birthday : _________________________ Birthplace   ___________________
Father’s Name : _____________________ Occupation : _________________
Mother’s Name : ____________________ Occupation : _________________
Address:  _______________________________________________________
Civil Status : _______________________ Height :______________________
Name of Spouse (if married):  ______________________________________
Hobbies : _____________________ Special Skills: _____________________
Involvement in Other Organizations:
Name of Organization                      Position Held        Year
_________________________________     _____________     ___________
_________________________________     _____________     ___________
_________________________________     _____________     ___________

Parish : _________________________    Parish Priest : __________________
Motto in life:  ____________________________________________________
Reason for joining this organization : _________________________________

I certify that the above information are true and correct and that I will follow the Catholic Faith Defenders, Inc. Constitution and By-Laws and support the apostolic activities of the organization to the best of my ability.

__________________
Signature of Member

Membership Fee :  P ________





LAYMAN’S BIBLICAL THEOLOGY 
AND APOLOGETICS COURSE

SEMINAR REPORT


Petsa : _________________               Parokya: ____________________
Dapit : _________________                KuraParoko: ________________                                                                                                                                                                                                                                                                   Oras                   Oras
Tema                      Speaker                       pagsugod        pagtapos           
1. ____________________   _______________  ___________  ___________
2. ____________________   _______________  ___________  ___________
3. ____________________   _______________  ___________  ___________
4. ____________________   _______________  ___________  ___________
5. ____________________   _______________  ___________  ___________
6. ____________________   _______________  ___________  ___________
7. ____________________   _______________  ___________  ___________
8. ____________________   _______________  ___________  ___________
9. ____________________   _______________  ___________  ___________
10. ___________________   _______________  ___________  ___________
11. ___________________   _______________  ___________  ___________
12. ___________________   _______________  ___________  ___________
13. ___________________   _______________  ___________  ___________
14. ___________________   _______________  ___________  ___________
15. ___________________   _______________  ___________  ___________
16. ___________________   _______________  ___________  ___________
17. ___________________   _______________  ___________  ___________
18. ___________________   _______________  ___________  ___________
19. ___________________   _______________  ___________  ___________
20. ___________________   _______________  ___________  ___________


Attested by:                                                         Parish Priest/ In-charge:
1.    ________________________                        ________________________
(signature over printed name)                       (signature over printed name)

2.    ________________________
(signature over printed name)







LAYMAN’S BIBLICAL THEOLOGY
AND APOLOGETICS COURSE

ATTENDANCE SHEET


PARISH:  _________________________
DATE:  ___________________
No

NAME
Day 1
Day 2
Day 3
Day 4
am
pm
am
pm
am
pm

         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         




Catholic Faith Defenders
Cebu Archdiocesan Chapter
SEMINAR ATTENDANCE SHEET

Petsa : __________________                Parokya:__________________
Adlaw : _____________________ KuraParoko: ______________________

Ngalan                                                  Address                              Edad
1.__________________________  _________________________     ______
2.__________________________  _________________________     ______
3.__________________________  _________________________     ______
4.__________________________  _________________________     ______
5.__________________________  _________________________     ______
6.__________________________  _________________________     ______
7.__________________________  _________________________     ______
8.__________________________  _________________________     ______
9.__________________________  _________________________     ______
10._________________________  _________________________     ______
11._________________________  _________________________     ______
12._________________________  _________________________     ______
13._________________________  _________________________     ______
14._________________________  _________________________     ______
15._________________________  _________________________     ______
16._________________________  _________________________     ______
17._________________________  _________________________     ______
18._________________________  _________________________     ______
19._________________________  _________________________     ______
20._________________________  _________________________     ______





EVALUATION OF BASIC APOLOGETICS SEMINAR

Parokya : _______________________
Petsa sa Seminar: _________________

Tumong:  Kamong nanambong sa Seminar mao ang labing nasayod kun kining seminar nakahatag ba kaninyo’g kaayohan.  Ang inyong mga tubag gamiton usab nga kahimanan sa pagpalambo sa paghatag sa seminar.  Busa kamo gihangyo sa pagtubag sa mosunod nga mga pangutana pinaagi sa paglingin sa numero nga motukma sa inyong paniid ginamit ang mosunod nga “rating scale” :
5 – very good  (very satisfactory)
4 – good (satisfactory)
– fair (slightly satisfactory)
2 – poor (unsatisfactory)
1 – very poor (very unsatisfactory)

  1. Katuyoan sa Seminar
Nakab-ot ba ang mga katuyoan sa seminar nga mao kining mosunod?
  1. Pagpasabot sa mga panudlo sa atong Simbahan
5          4          3          2          1
  1. Pagpaamgo sa pagsupak labot sa atong pagtulon-an
5          4          3          2          1
  1. Paghatag sa maayong mga tubag sa pagsupak
5          4          3          2          1
  1. Pagpukaw sa interes sa pagtuo sa atong tinuhoan
5          4          3          2          1
  1. Pagpakita sa kamapuslanon sa Bibliya sa pagpanubag
5          4          3          2          1
  1. Pagdasig sa pagkinabuhi sa atong pagtuo
5          4          3          2          1
  1. Pagtukod og CFD Chapter
5          4          3          2          1

  1. Mga Participante
    1. Maayo ba ang gidaghanon sa nanambong?
5          4          3          2          1
  1. Gitambongan ba kini sa lainlaing kapunongan?
5          4          3          2          1
  1. Sayo ba nga mangabot ang mga partisipante?
5          4          3          2          1
  1. Daghan bang batan-on nga mitambong


  1. Pag-andam alang sa Seminar
    1. Napahibalo ba ang schedule sa seminar sa layo pa?
5          4          3          2          1
  1. Gisubli ba ang pagpahibalo sa schedule sa seminar?
5          4          3          2          1
  1. Migamit bag streamers/ posters sa pagpahibalo?
5          4          3          2          1

  1. Pagpahigayon sa Seminar
    1. Han-ay ba ang paagi sa pagpang-rehistro?
5          4          3          2          1
  1. Maayo ba ang sound system nga gigamit?
5          4          3          2          1
  1. Sangkap ba sa blackboard ug sa chalk?
5          4          3          2          1
  1. Nakatabang ba ang music ministry?
5          4          3          2          1
  1. Nagsugod ba ang seminar sa saktong oras?
5          4          3          2          1
  1. Mitapos ba ang matag sesyon sa saktong oras?
5          4          3          2          1
  1. Resource Speaker/s kun Tigpaambit
    1. Makapadasig ba siya/sila sa pagpaminaw?
5          4          3          2          1
  1. Klaro ba ang pagsulat sa blackboard?
5          4          3          2          1
  1. Nasunod ba ang gitagal nga oras sa matag tema?
5          4          3          2          1
  1. Klaro ba ang ilang pagpasabot?
5          4          3          2          1
  1. Maayo ba nga pagkatubag ang mga pangutana?
5          4          3          2          1


  1. KuraParoko
1.   Maayo ba ang supporta saKura?
5          4          3          2          1
  1. Unsa man ang imong isugyot nga follow-up niining maong seminar?


  1. Unsa pa man ang imong dugang mga commentaryo/ sugyot?


Unsa man ang imong tiningob nga Evaluation?  _____ .













CATHOLIC FAITH DEFENDERS
Parochial Chapter, Cebu City

OATH OF OFFICE

            I, ___________________________ ,     having been duly elected as                                                           (name)
___________________________, do  hereby solemnly   promise  that  I   will
(position)
faithfully fulfill my  duties and obligations,   obey  and  uphold  its Constitution

and By-Laws,  and  serve the organization to the best of my ability.  So help me

God.

Signed on this ____ day of ____________ 20__     at
(day)                 (month)           (yr)
____________________ Parish,Cebu_____________ .
(parish)                                         (city/ province)


____________________
Signature


Witnessed by:


___________________        _____________________
(Archdiocesan                     (Parish Priest)
Board of Stewards)

======================================================
======================================================

SIMBAHAN: ANG MGA ILHANAN

By: Bro. Jessel F. Mosquera

Former Chapter President
CFD-ORMOC CITY CHAPTER

Aron mailhan nga lahi sa ubang mga relihiyosong sekta, ang Simbahan, sa sayo pa, mihatag ug upat ka mga ilhanan diha sa Credo: USA, SANTOS, CATOLICO UG APOSTOLICO. Source: Lumen Gentium (LG 8); Catechism of the Catholic Church (CCC 811)
Kini sila, sa tinuod, mga buhing kamatuoran nga gigasa sa Espiritu Santo ngadto sa Simbahan, ug masinati lamang diha sa pagtuo.
Gawas nga kini MGA GASA, sila usab MGA TAHAS nga pagabuhaton sa Simbahan isip kabahin sa iyang MISYON.
Dugang pa, sila NAHILAMBIGIT PAG-AYO SA USAG-USA nga kun mouswag ang usa mouswag ang tanan.
Sa naandan, diha sa pagpanalipod (in apologetics) sa Simbahan, kining mga ilhanana gipasupot nga mga hiyas nga makita diha sa kasaysayan sa Simbahan.
Karon sila sagad gilambigit diha ni Cristo, diin nagsugod ang pagka USA nga mopatighulog ngadto sa iyang BALAAN ug pagka-CATOLICO. Ang pagka APOSTOLICO gipadayag isip pasikaran ug paagi sa pagdangat ngadto sa laing tulo ka mga ilhanan.
Source: Catechism for Filipino Catholics (CFC 1390)
BODY: (Tell them what you want to tell them)
1. Nganong ang Simbahan USA o NAGKAHIUSA?
Matthew 16:18 “…vBusa sultihan ko ikaw: ikaw si Pedro ug ibabaw niining bato tukuron ko ang akong simbahan ug bisan gani ang kamatayon dili gayod makabuntog niini.” Source: Ang Bag-ong Maayong Balita Biblia
Klaro sa unahan nga si Cristo mitugod ug USA lamang ka Simbahan.
“tukuron ko ang akong simbahan”, siya nagkanayon.
DILI MGA SIMBAHAN.DILI DAGHAN. USA RA. USA DIHA SA PAGTULON-AN, OTORIDAD UG SA PAGSIMBA.
Ang Simbahan USA,
1. una, gikan sa iyang mismong TINUBDAN, ANG USA KA BUHING DIOS DIHA SA TULO KA PERSONA.
2. ika-duha, ang Simbahan usa diha sa iyang TIGTUKOD nga mao si Jesu-
Cristo, kinsa:
>mianhi aron PAGLUWAS ug PAGHIUSA sa tibuok katawhan;
>NANGALIYUPO ngadto sa Amahan
Juan 17:21 “nga ma-USA unta ang tanan sama nga Ikaw, Amahan, ania
kanako ug ako anaa kanimo”
>NAGTUKOD sa YUKARISTIYA nga nagkahulogan ug nagmugna sa KAHIUSA
sa Simbahan;
>NAGHIUSA sa tanan pinaagi sa iyang BAG-ONG SUGO SA GUGMA
Juan 13:34 – ”Maghatag ako kaninyog bag-ong sugo: paghigugmaay kamo. Ingon nga
ako nahigugma kaninyo, paghigugmaay usab kamo.”
>ug mibubo sa iyang ESPIRITU diin iyang gitawag ang katawhan sa Bag-ong
Kasabutan ngadto a KAHIUSAHAN sa pagtuo, paglaum ug paghigugma
Source: Unitatis Redintegratia (UR 2-3) (Dekreto, sa Ekumenismo, 1964)
Ephesians 4:4-6 – 4May usa lamang ka lawas ug usa ka Espiritu ingon nga may usa lamang ka paglaom ug alang niini gitawag kamo sa Dios. v5May usa lamang ka Ginoo, usa ka pagtuo ug usa ka bunyag;a v6may usa lamang ka Dios ug Amahan sa tanang mga tawo. Siya mao ang labaw sa tanan ug nagbuhat pinaagi sa tanan ug anaa sa tanan.
Psalm 127:1 –“Gawas kon ang GINOO maoy magtukod sa balay, kawang lamang ang kahago niadtong nagtukod niini. Gawas kon ang GINOO maoy magbantay sa siyudad, kawang lamang ang pagtukaw sa mga magbalantay”.
1 Timothy 3:15 – “Kanang balaya mao ang simbahan sa buhi nga Dios, ang haligi ug ang sukaranan sa kamatuoran!”
Daniel 2:44 – “…ang Dios magtukod ug usa ka gingharian nga dili gayod malumpag ug ang iyang gahom dili maagaw sa laing katawhan.”
“Ang Simbahang Catolica kaponongan nga tinukod ni Jesu-Cristo”
Source: Grolier Encyclopedia
2. Nganong ang Simbahan Santos o Balaan?
Diha sa pagtuo, kita mituo nga ANG SIMBAHAN BALAAN SA PAAGI NGA DILI MOPAKYAS (CCC 823):
1. Una, tungod kay si “Cristo nahigugma sa iyang Simbahan isip iyang Esposa ug mihatag sa iyang kaugalingon alang kaniya, aron kini mabalaaan.
“Gihiusa siya (ANG SIMBAHAN) ni Cristo ngadto kaniya isip iyang lawas, iyang gihatagan ug gisangkap sa mga gasa sa Espiritu Santo”.
Source: Lumen Gentium (LG 39)
2. Ika-duha, tungod kay ang Espiritu Santo migasa kaniya sa KABUHONG SA
MGA KINAHANGLANON ALANG SA KALUWASAN UG KABALAAN.
Example: Pagsangyaw sa Maayong Balita, Mga Sacramento, Mga Birtud sa
Katarung, Mga Pang-alagad nga Maunongon sa Isigkatawo, ug
Mga Gasang Karismatiko
1 Pedro 1:16 – “Maingon nga ako santos kamo usab masantos…”
1 Corinthians 14:33 –“… for God is not a God of confusion, but of peace. As in all the churches of the saints…”
Deuteronomy 7:6 – “Kay kamo balaan nga katawhan ug iya kamo sa GINOO nga inyong Dios. Sa tanang katawhan sa kalibotan kamo ang gipili sa GINOO aron mahimong iyang kaugalingong katawhan.”
Leviticus 19:2 – Sultihi ang tibuok Israel: Pagbalaan kamo kay ako, ang GINOO nga inyong Dios, balaan man.
3. Nganong ang Simbahan CATOLICO?
cath•o•lic [káthlik, káthəlik]
adjective
1. all-inclusive: including or concerned with all people
2. useful to all: useful or interesting to a wide range of people
3. all-embracing: interested in or sympathetic to a wide range of things
[14th century. Via Latin < Greek katholikos “universal” < katholou “in general” una, ang Simbahan GITUKOD NI CRISTO DIHA SA IYANG MGA APOSTOL.
>ika-duha, ang Simbahan mabinantayon kanunay ug nagsangyaw sa ILANG MGA
PAGTUDLO UG PAGSAKSI;
>ika-tulo, ang Simbahan kanunayng gitudloan, gibalaan ug giagak sa mga apostol
pinaagi sa ILANG MGA SUMUSUNOD, ang mga obispo.
“Ang mga Apostol gipadala sa Nabanhawng Ginoo… aron, isip mga mag-aambit sa gahum ni Cristo, HIMUON NILA ANG TANANG KATAWHAN NGA MGA TINUN-AN ug MAGBALAAN ug MAGMANDO kanila, ug sa ingon, mopakaylap sa iyang Simbahan ug, pinaagi a pag-alagad niini ubos sa paggiya sa Ginoo, BANTAYAN nila kini sa tanang mga adlaw hangtud sa katapusan sa kalibutan.” Source: Lumen Gentium (LG 19)
Pinaagi sa gahum sa Espiritu Santo nag nagpuyo diha kaniya, ang Simbahan naga-amping sa tim-os nga pag-amoma sa mga pagtulun-an sa mga apostol, nga nagbuhong sa mga bahandi sa pagtuo.
Ang tugon ni Apostol Pablo ngadto kang Timoteo mao kini:
2 Timoteo 1:13-14 – Sunda nga panig-ingnan ang matuod nga mga pagtulon-an nga gitudlo ko kanimo ug pabilin diha sa pagtuo ug gugma nga naato tungod sa atong pagkahiusa kang Cristo Jesus. v14Ampingi ang maayong mga butang nga gipiyal kanimo pinaagi sa gahom sa Espiritu Santo nga nagpuyo dinhi kanato.
1 Peter 5:1 – “Kaninyo nga mga pangulo sa simbahan, ako, ingon nga pangulo usab sama kaninyo ug saksi sa mga pag-antos ni Cristo ug mag-aambit sa himaya nga ipadayag unya, naghangyo kaninyo…”
“Nay, we make progress by means of reverses; our griefs are our consolations; we lose Stephen to gain Paul, and Matthias replaces the traitor Judas…”
Source: Church History by Laux, p 609
Sa mga kaaway sa Simbahan karon ug sa umaabot, atong masulti uban ni Gamaliel, ang magtutudlo ni San Pablo:
Acts 5:39 – ”Apan kon iya kini sa Dios, dili gayod kamo makabuntog kanila. Mahitabo pa hinuon nga kamo nakigbatok sa Dios.”
“The principal reason why the Roman State tried to crush the Church was a political one. Such government cannot permit an organization like the Catholic Church to exist. Nero was the first emperor to persecute the Christians, 64-68 AD.”
Source: (World History by O’Brien, p 138)
Information Almanac 1968, p 296- Succession of Popes
By the 3rd century agreement was widespread about the authority of the bishop as the link with the apostles. He (Paul) was such a link, however, only if in his life and teaching he adhered to the teaching of the apostles as this was laid down in the New Testament and in the “deposit of faith” transmitted by the apostolic churches.
Source: Microsoft ® Encarta ® 2008
5. Nganong ROMANA man?
Matthew 21:43 – vBusa nag-ingon ako kaninyo, nga pagakuhaon kaninyo ang gingharian sa Dios, ug igahatag sa usa ka nasud nga makapamunga sa mga bunga niya.
Acts 23:11 – vUg sa gabii nga misunod ang Ginoo mitindog tupad kaniya, ug miingon: Magmalipayon ka, kay ingon nga nagpamatuod ka mahatungod kanako sa Jerusalem, ingon usab kinahanglan nga magpamatuod ka sa Roma.
Romans 1:7-8 – vBusa gisulatan ko kamong tanan nga taga-Roma nga gihigugma ug gitawag sa Dios aron mahimong iyang katawhan: unta kamog grasya ug kalinaw sa Dios nga atong Amahan ug sa Ginoong Jesu-Cristo. Una sa tanan, nagpasalamat ako sa Dios pinaagi kang Jesu-Cristo alang kaninyong tanan kay nasangyaw sa tibuok kalibotan ang inyong pagtuo.
“The Church, thus founded by Jesus Christ begun to spread victoriously in the Roman Empire in the face of greatest odds.”
Source: Ancient Medieval History, p236
“Jerusalem was the center of the Christian movement, at least until its destruction by Roman armies in AD 70, but from this center Christianity radiated to other cities and towns in Palestine and beyond.
Source: Microsoft ® Encarta ® 2008
6. Nganong GIKAN sa ESPANYA?
Ang mga Espanyol kun mga taga-Espanya maoy nakakristyanisar sa mga Filipino busa makatarunganon gayud nga ang atong pagka-Cristohanon gikan sa mga apostoles.
Romans 15:24-25 – Mohapit unya ako diha sa akong pagpaingon sa Espanya. Human ako malipay sa pagpakig-uban kaninyo sa makadiyot, tabangi unya ako sa pag-adto sa Espanya. 25Sa pagkakaron, moadto una ako sa Jerusalem aron pagdala ug mga hinabang alang sa katawhan sa Dios didto

No comments:

Post a Comment